Tillbaka från "utlandet"

Helgen för två veckor sen, var barnen och jag över till Tyskland. Det var en resa som tog sin början tidigt på lördag morgon. Packningen var minimal med tanke på skälet vi åkte över till Tyskland. Så det fanns mycket plats i skuffen när vi drog iväg. Vi skulle åka över Öresundsbron via Danmark - Rödby för att sen ta färjan över till Puttgarden. För mig var det en kort, intensiv resa men helt perfekt. Jag hade sagt till barnen att JAG ville köra över Öresundsbron, och det fick jag. Måste säga att det var ganska häftigt att köra över den bron för att mitt i havet (kändes det som) så kör man under vattnet (32 meter om man tittar på den ganska suddiga bilden här nedan).

Den mäktiga Öresundsbron.

En bild på GPS;en när vi kör under Öresundsbron. Det står lite suddigt -32 m.

Hjälp, vi är under vattnet och kör.

Vi boddet på hotell Dania som ligger precis vid färjeläget i Puttgarden. Rummet låg på sjunde våningen och utsikten var näst intill oslagbar, vyn över havet var mäktig. När vi lastat av den lilla packning vi hade med oss tog vi en tur till Burgh som låg bara några kilometer därifrån. Det är en mysig liten trevlig stad med resturanger, butiker och annat som hör sommaren till (undrar hur mycket liv och rörelse det är där på vintern?). Vi tog mat på en av resturangerna och senare åkte vi en sväng till havet för att doppa fötterna, vinden bokstavligt piskade upp sand på benen så det kändes som små stick överallt. Nöjda och belåtna så åkte vi tillbaka till hotellet för en liten drink med tillhörande kortspel. Vi satt utanför för det var jätteskönt där på kvällen.

Den här bilden är tagen från hotellrummet på sjunde våningen, awesome.

En bild på hotellets framsida.

Här poserar jag framför hotellet, nice.

Här satt vi och åt mycket god mat med en stor stark till, mumma.

Huvudgatan i Burgh.

Söndag morgon börjades med hotellets frukostbuffe, lite besviken var jag nog för det fanns inte så mycket av den "varma" maten som brukligt är. Men lite goda frallor med diverse frukter och det absolut viktigaste av allt KAFFE, så blev vi iallafall mätta, goa och glada. Vi packade ihop oss och tog bilen till Burgh där vi spenderade resten av dagen innan vi skulle åka hem. Vi tog en reljäl promenad genom Burgh, in och ut ur affärer, fikade på ett litet fik som låg lite avsides från huvudgatan, men det var sååå mysigt. Vårt besök avslutades i den stora butiken Calles, där införskaffades både vin, likör, öl och massa annat. Bilen blev lite "baktung" när vi åkte mot färjan men det var inga problem när vi väl kom till Sverige igen.

Cafét vi hittade på en liten bakgata.

Glass i stora lass och kaffe såklart.

En bärnstensbutik hittade vi, här är en bild på ett schack gjort helt i bärnsten, priset var över 6000 €.

Det största missnöjet på hela resan var en av personalen på hotellets resturang/pub, han hade lite svårt att förstå engelska och hela tiden fick vi höra -"one moment" och sen gick han, suck.