Tankarna tickar och går om rökningen

Jag läser den berömda boken "Äntligen icke-rökare! Det lätta sättet att sluta röka", av Allan Carr. Det är andra gången jag läser den och jag har gjort ett misslyckat försök att bli rökfri. Igår påbörjade jag den igen och fann att det stod så här:
"En annan sak som gör det så svårt, är att vänta på att någonting skall hända. Om ditt mål är att ta körkort, har du nått målet så snart du har klarat körkortsprovet. Om du tillämpar viljestyrkemetoden säger du: ""Om jag kan hålla ut tillräckligt länge utan en cigarett, kommer röksuget så småningom att försvinna."" 
Hur vet du att du här nått målet? Svaret är att du aldrig får veta det, därför att du väntar på att någonting skall hända, men ingenting mer kommer att hända. Du slutade när du rökte den där sista cigaretten, och nu väntar du egentligen bara på att se hur lång tid det tar innan du ger vika. "

Det intressanta i denna text är just det att jag väntar, jag väntade på något när jag la av att röka förra gången. Problemet är väntandet, när jag väl slutar denna gång så är det som när jag själv tog mitt körkort, har jag klarat uppkörningen och teorin, ja, då var jag ju färdig. Denna gång ska jag ta denna text i minnet och inte vänta på något som redan är avklarat utan fortsätta precis som vanligt.
 
Den här Allan Carr är en snubbe som rökt i så många herrans år och slutade röka tvärt, han berättar om rökfällans mysterier. Ingen skräckpropaganda utan rakt upp och ner, det jag själv tänker, tycker, känner och framför allt fasar för - rökare som jag är. Nog om det, jag fortsätter med boken - jag får inte sluta röka innan jag läst boken, lite kryptiskt men det finns en enkel förklaring på det.
 
Håll ett litet öga häråt för redan nu börjar min resa till de rökfrias land. Och jag kommer att skriva om det, allt från idiotiska tankar till självnöjd "know it all".
 
Bye
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0