"För han har tagit studenten, för han har tagit studenten..."

Ja, så var det äntligen dags för sonen att ta sin student. Ca 1 veckas förberedelser med funderingar om vad som skall serveras, vilken bil, vem kör, när, tider, mat inköp och hej å hå. Jag blir trött bara att tänka på det så här i efterhand.

Det börjar på fredag morgon, sonen duschar och sätter på sig sin kostym, åhhhh, vad fin han blir, min lilla pojke har blivit stor, tårarna som vill visa sig pressar jag ner lite fint. Sen körning in till skolan och lämnar av pojken med kommentaren, -"vad fin du är", -"jag är så stolt". Sen full gas till Maxi för att handla in det sista till grillningen senare på eftermiddagen. Hem i full galopp? Gas? Gör de sista förberedelserna för kvällen och hämtar en såg och går ut på björkjakt. Det är ett konstigt fenomen, när man inte letar ser man det överallt, men så fort man letar så finns det fan inte. Efter mycket sökande ser jag tre små björkar som passar perfekt, jag bjuder in de små liven att delta i festligheterna och de tackar inte nej. Jag klär upp dem fint med ballonger och flaggor, ahh, vad vackert.

Nu kommer "pappa", dotter och sambo, jag kastar mig in i duschen och klär om på ett nafs, dotter fixar sin mamma en mycket fin frisyr så jag känner mig lite som Julia Roberts. Sen tar vi dotters bil in till "utspringet", där står vi i solskenet, med saker i överflöd att kunna hänga om sonens hals. Vi fotograferar varandra och skylten där det står "Mikael FP09B" med en tuff bild på honom som vi tog när han sprungit victorialoppet på öland. Sen kommer alla små liven ut från skolan, orkestern spelar och alla anhöriga skriker ett fyrfaldigt hurra på studenten. Sen kom sonen till oss och kramkalas, tårar och skratt, blandat med fotografering och öldrickande avlöste varandra. Efter ca 10 minuter samlas alla studenter och går cortege ner till brädholmen för att åka cortege genom stan. Familjen går till centrum och väntar på att få se sonen på ett av cortegen. Sent om sider kommer dom, polisbil med blinkande blåljus kör först sen kommer resten. Det är ett enormt ös i varje "åk" den ena värre än den andra. När vi fotograferat det vi ville ha och cortegen gått förbi oss två gånger, kommer det lite regn, vi går bort till bilen och får sms att vi ska hämta sonen på brädholmen.

På vägen hem får dotters bil fullständigt idiotslaget och börjar koka. Vi får stå på sidan om vägen i ca 30 minuter innan vi lycks få ner temperaturen tillräckligt för att fylla på vatten. Väl hemma börjar grillningen, pojkvännen blir utsedd grillmästare och vi andra skålar i champagne och hyllar sonen för att nu var äntligen skolan slut. Det blir mycket prat, presentutdelning. Sonen fick - förutom bilen, som vi köpt ca 14 dagar innan - en gps och lite rummelpengar av mor och far. Av dotter och sambo fick han en jättefin klocka och en hållare för mobilen i bilen.

Kvällen flyter på med mer jävla dricka, prat, dans, och skoj. Kl 20:30 ungefär ska sonen fortsätta att festa med kompisar i stan, pappa kör in honom och dotter samt sambo städar undan och förbereder sig på att åka hem till Nybro med pappa. Med extremt mixade känslosvallningar så slutar kvällen i lämplig tid, och jag får gå och lägga mig vid 21:30. Mycket trevlig dag, men en stor njutning när jag får gå till sängs och sova, åldern gör sig definitivt påmind.

Bye, Här är en bild på son på sin studentdag. På denna bild bara en liten tendens till "rund under föttena" :)

Micke, studenten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0