Dessa sniglar...

Klockan 21:30 i går, gick jag ut på trappan med en kopp kaffe, och upptäcker en mördarsnigel. Jag rusar in och hämtar salt och sinnet växlade från lugn och fridfull till totalt mordraseri. Hur kan en snigel påverka mig så till den milda grad att jag näst intill ser rött? Med saltkaret i högst hugg pinnar jag ut i trädgården och smyger mig på åtminstone 7 st sniglar som hade oturen att hamna i mitt blickfång. Det som ändå gör mig förbryllad när det gäller dessa sniglar är att de kan ta sig en bra sträcka på en relativt kort tid. Undrar om det är eliten av sniglar som är ute och resten av snigelsläktet sitter hemma under en sten eller nåt och hejar på dessa eliter. Nåväl, efter att ha tagit ihjäl dessa 7 sniglar nöjer jag mig för kvällen och avslutar förföljelsen. Nu på morgonen inträffar dock samma fenomen, jag ser en snigel och hela scenariot för igår utspelar sig än en gång. Nu lyser ju solen ganska bra och jag upptäcker en snigel mer eller mindre mitt på gräsmattan, det är åtminstone 6-7 meter till närmaste sten, buske, träd eller trädgårdsland, och jag funderar på hur en snigel undviker solen eller rättare sagt hur de överlever solen som gassar på dessa slemmiga varelser när de är så långt ifrån skuggan och/eller skydd överhuvudtaget. Jag undrar i mitt stilla sinne vad som händer med en snigel om de utsätts för solen för länge. Skogssnigeln är ju åtminstone så smart så han håller sig i skogen och där finns ju både löv, sten, träd och skugga i form av det mesta. Men en mördarsnigel som har fokus på att förstöra trädgårdar är ett mysterium, undrar om de har inbyggd slemdusch? Jag måste dock försvara mig lite när det gäller sniglar, för ser jag en helt svart snigel som har vimsat in i min trädgård så tar jag och lyfter bort den till skogen som ligger i direkt anslutning till min trädgård, skogssniglen behövs har jag fått för mig, fast man kan bli lurad, för tittar man extra noga på en näst intill svart snigel så kan det visa sig att det är en väldigt mörkfärgad mördarsnigel. I de fallen där jag blir osäker så brukar jag inte salta till dom utan lyfter bort dom. Tog lite bilder på de slemmiga sakerna innan de gick sitt öde till mötes. Håll till godo.
 
 
Bye
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0